Krakowskie Centrum Taekwon-do

Krakowskie Centrum Taekwon-do

Aktualności

V Puchar Krakowa – zapowiedź

13 maja 2023 na hali KS Orzeł Piaski Wielkie odbędzie się duży międzyklubowy turniej V Puchar Krakowa. Zachęcamy wszystkie dzieciaki z naszego klubu w roczników (2017-2008) do udziału.

V Puchar Krakowa w Taekwon-do

Data: 13 maja 2023 (sobota)

Miejsce: Hala Sportowa KS Orzeł, Kraków ul. Niebieska 2

Dla kogo: dzieci (2017-2014), młodzicy (2013-2011), kadeci (2010-2008)

Zgłoszenia: u instruktorów, do 28 kwietnia, z podaniem dokładnej daty urodzenia, wzrostu i w przypadku kadetów również wagi. Bardzo prosimy o dokładne zmierzenie zawodnika.

Opłata startowa: 100 zł (płatne gotówką na miejscu)

Nagrody: Medale za miejsca 1, 2 i 3 oraz dyplomy uczestnictwa.

Konkurencje:

Dzieci 2017–2016 – formy, techniki specjalne, tempówki (ap chagi), soft-stick

Dzieci 2015–2014 – formy, techniki specjalne, tempówki (ap chagi), soft-stick albo semi-contact

Młodzicy 2013–2011 – formy, techniki specjalne, tempówki (dollyo chagi), soft-stick albo semi-contact

Kadeci 2010–2008 – formy, techniki specjalne, semi-contact, light-contact

Harmonogram turnieju:

09:00 – Spotkanie organizacyjne dla sędziów

09:30 – Rejestracja i konkurencje dzieci 2017 i 2016

11:30 – Rejestracja i konkurencje dzieci 2015

13:00 – Rejestracja i konkurencje dzieci 2014

14:00 – Rejestracja i konkurencje młodzików

16:30 – Rejestracja i konkurencje kadetów

19:00 – Planowane zakończenie konkurencji.

Organizator: Krakowskie Centrum Taekwon-do i Związek Sportowy Polska Unia Taekwon-do

Techniki specjalne

Konkurencja polega na sięgnięciu celu techniką nożną na najwyższym pułapie. Zawodnicy rywalizują między sobą, podejmując próby zaliczenia kolejnych wysokości. Zawodnicy mają po dwie szanse trafienia celu na każdym pułapie.

Dzieci mogą wykonać technikę z ziemi, a powierzchnia uderzeniowa i miejsce zetknięcia z packą nie są oceniane. Starsi kopią z wyskoku, trafiając w packę powierzchnią ap kumchi od spodu, po czym lądują bez kontaktu z podłożem części ciała innych niż stopy.

W przypadku remisu zwycięża zawodnik, który ostatnią wysokość zaliczył w pierwszej próbie, podczas gdy konkurenci w drugiej. Później sprawdzane są poprzednie kolejki aż do spełnienia poprzedniego kryterium. Przy dalszym braku rozstrzygnięcia zwycięża zawodnik niższy wzrostem.

Tempówki

Konkurencja polega na wykonaniu największej liczby kopnięć w wyznaczonym czasie. Zawodnicy rywalizują między sobą w ramach pojedynczej rundy.

Dzieci wykonują kopnięcia ap chagi przez 15 sekund na przemian lewą i prawą nogą.

Młodzicy wykonują kopnięcia dollyo chagi przez 15 sekund najpierw jedną, a później drugą nogą.

Dzieci korzystają z systemu Zemita, a wysokość celu zależy od rocznika:

RocznikWysokość2017 – 60 cm2016 – 65 cm2015 – 70 cm2014 – 75 cm

Młodzicy korzystają z systemu Zemita, a wysokość celu zależy od kategorii wzrostowej:

Kategoria
Wysokość
−140 cm
80 cm
−145 cm
85 cm
−150 cm
90 cm
−155 cm
95 cm
+155 cm
100 cm

Niezależnie od grupy wiekowej pomiędzy celnymi kopnięciami noga musi dotknąć podłoża.

Młodzikom zaliczane są tylko techniki prowadzone ruchem okrężnym z obciągniętą stopą.

W przypadku remisu następuje dogrywka, a później zwycięstwo zawodnika o lepszej technice.

Soft-stick

Konkurencja polega na pokonaniu rywala na punkty w walce piankowym kijem. Walka zatrzymywana jest po każdym ciosie, za który mogą zostać przyznane punkty.

PunktacjaCała powierzchnia głowy – 2 punktyPozostałe części ciała z wyjątkiem rąk – 1 punkt
Techniki dozwoloneUderzenia we wszystkich płaszczyznach, które nie powodują upuszczenia kija – także pchnięcia i trafienia po obrocie

Jeżeli podczas walki różnica osiąga 10 punktów, starcie kończy się na skutek przewagi technicznej.

Czas trwania starcia to 1 runda × 1.5 min, dogrywka 45 sekund.

W przypadku remisu następuje dogrywka, a później walka do pierwszej wygranej akcji.

Formy

Konkurencja polega na pokonaniu rywala przez lepsze zaprezentowanie układu. Zawodnicy parami wykonują układ formalny tradycyjny wybrany przez sędziego.

Najwyższy możliwy do zaproponowania układ to ten wymagany na stopień poprzedzający niższy spośród stopni rywalizującej pary, ale należący do zakresu Chon-Ji Tul – Choong-Moo Tul.

Jeżeli kategoria dotyczy startujących poniżej żółtego pasa, możliwe do wyznaczenia są także półformy: Saju Jirugi (zawsze) i Saju Makgi (gdy niższym ze stopni jest co najmniej żółta belka).

Sędziowie decydują o zwycięstwie zawodnika poprzez wskazanie.

Aby wygrać pojedynek, należy otrzymać większość głosów.

W przypadku remisu następuje dogrywka z koniecznością wskazania zwycięzcy.

Semi-contact

Konkurencja polega na pokonaniu rywala na punkty w walce rękami i nogami. Walka zatrzymywana jest po każdym ciosie, za który mogą zostać przyznane punkty.

Pola trafieńStrefa wysoka – cała powierzchnia głowyStrefa środkowa – przód i boki tułowia
Techniki dozwoloneTechniki ręczne przodem lub grzbietem pięści, bez obrotowychKopnięcia, których powierzchnią uderzeniową jest stopa lub piszczel

Jeżeli podczas walki różnica osiąga 10 punktów, starcie kończy się na skutek przewagi technicznej.

Czas trwania starcia dzieci i młodzików to 1 runda × 1.5 min, dogrywka 45 sekund.

Czas trwania starcia kadetów to 2 rundy × 1.5 min, przerwa 30 sekund, dogrywka 45 sekund.

W przypadku remisu następuje dogrywka, a później walka do pierwszej wygranej akcji.

Light-contact

Konkurencja polega na pokonaniu rywala na punkty w walce rękami i nogami. Walka zatrzymywana jest tylko na skutek przewinień oraz w sytuacjach wyjątkowych.

Pola trafieńStrefa wysoka – cała powierzchnia głowy oprócz tyłu techniką ręcznąStrefa środkowa – przód i boki tułowia
Techniki dozwoloneTechniki ręczne przodem lub grzbietem pięści, bez obrotowychKopnięcia, których powierzchnią uderzeniową jest stopa lub piszczel

Sędziowie decydują o zwycięstwie zawodnika poprzez wskazanie.

Aby wygrać pojedynek, należy otrzymać co najmniej połowę głosów, jednak więcej od rywala.

Czas trwania starcia to 2 rundy × 1.5 min, przerwa 30 sekund, dogrywka 45 sekund.

W przypadku remisu rozstrzygnięcie przynoszą: dodanie głosu przez sędziego planszowego, dogrywka z koniecznością wskazania zwycięzcy, decyzja sędziego planszowego.